Seneste: Ved åbningen af Fisketorvet's nye center brød trafikken - som ventet - fuldstændig sammen ved Kalvebod Brygge i København. Der blev indsat "tropper" til dirigering af trafikken - medens Københavns Radio opfordrede de sædvanlige trafikanter til at finde alternative ruter.

     

Nyt butikscenter på Fisketorvet med 2000 (gratis) parkeringspladser - midt i København!

 

 

Det er jo herligt, men hvor i alverden er logikken i det? Det er forståeligt (i det mindste for nogen af os) at der både skal være indkøbsmuligheder og biler i København. Men det stemmer vel ikke rigtigt overens med Københavns officielle trafikpolitik?

Miljøministeriet forbyder etablering af butikscentre udenfor København. Københavns Kommune gør samtidig hvad man kan for at jage både biler og borgere med biler ud af byen, ved at gøre det mere og mere besværligt - og dyrere - at køre bil i København. Samtidig tillader man byggeriet af et nyt butikscenter med 2000 parkeringspladser på Fisketorvet tæt på det centrale København.

Dermed inviterer man også i tusindvis af flere biler dagligt til det "trafikalt overbelastede" København. Det gælder formentlig ikke mindst kunder fra Sydsverige - der kommer over den nye bro. Centret forventer 10 mio. besøgende om året.

Hvor er det konsekvente i trafikpolitikken?  Ja, undskyld - men vi spørger bare!

Det slutter ikke med det. Herover ses en tavle med det færdige projekt - og på billedet herunder ses det, at man allerede er i fuld gang med byggeriet langs havnen.

 

 

Det er alt sammen sikkert udmærket - bortset fra, at det vil medføre en hel del mere biltrafik i byen. Var det nu ikke det man - officielt i hvert fald - gerne ville undgå?

Det er vist sædvanlig dansk politisk inkonsekvens. Der er sikkert en skjult dagsorden. Kunne man forestille sig følgende?:

  • Der bygges som død og helvede i København.

  • Det lokker naturligvis flere biler til byen.

  • Med forventet roadpricing, bompenge, fede parkeringsafgifter - og forventede P-bøder - giver det en betragtelig indtægt til kommunen. Det gør butikscentret formentlig også.

  • Den stigende trafik bl.a. til centret kan så igen benyttes som fortsat politisk undskyldning for yderligere skatter på bilismen. Og sådan kan det fortsætte i al evighed.

Nej - vel? "Sådan er danske politikere ikke" tænker du måske. Men hvad i alverden er det så?

Hvad - eller hvem - får politikerne til at godkende sådanne trafikbelastende projekter i København - og hvorfor?

AktiveBilister modtager gerne en saglig forklaring!!

 

                            

                            Copyright 20©01 - AktiveBilister