Juni 2003      -   Nyhedsbrev fra AktiveBilister...

Dette nyhedsbrev er udsendt på e-mail til registrerede modtagere. Såfremt du har registreret dig - og ikke modtaget mailen, så er forklaringen sikkert at den registrerede adresse er forkert (vi får faktisk nogle mail retur af den grund). Hvis det er tilfældet hos dig, bedes du registrere dig igen.


Juni 2003

Kære Aktive Bilister,

Velkommen til det seneste nyhedsbrev fra AktiveBilister. Her er nogle kommentarer til bilisternes hverdag:

 
Bilsalget er styrtdykket

I april 2003 nåede salget af nye biler en ny bundrekord. Ikke siden 1968 er der solgt så få biler i Danmark. Det laveste niveau i 35 år! Og årsagen er relativt enkel: Afgiftsniveauet i Danmark har efterhånden nået astronomiske højder - blandt de højeste i verden. Hvorfor skal det være mere end dobbelt så dyrt at køre i bil i Danmark som f.eks. i Sverige og Tyskland - vore nærmeste naboer? Hvorfor skal danskere belægges med en særskat fordi de ønsker at eje eller simpelthen har et behov for en bil? Får vi måske renere luft end vore svenske naboer for pengene? Det er der vel ingen der for alvor selv tror på.

Afgifterne skal ned. Og regeringens udspil med en midlertidig ”fastfrysning” af afgifterne hjælper ikke så meget som en halv liter diesel. De borgerlige partiers intentioner om lavere afgifter har ellers i mange år været gode nok - altså indtil man selv sidder med regeringsansvaret. Så får udstødningen pludselig en helt anden lyd. At Socialdemokraterne melder sig på banen med ideer om lavere bilbeskatning - er der vel heller ingen der for alvor tror på. De har haft mange år til at demonstrere vilje til afgiftsnedsættelser men det er altid kun gået markant den modsatte vej - opad, opad og opad. Og det bliver værre endnu hvis der ikke gribes ind.

Et andet problem er at det nu begynder at gøre ondt i statskassen. Man mangler indtægter fra registreringsafgifterne. Ingen almindelige familier har efterhånden råd til at købe en almindelig familiebil. Og dem der gør det bruger en alt for stor del af den disponible indtægt til transport - altså afdrag og renter, brændstof, forsikring, grønne afgifter, service og alt for dyr vedligeholdelse. Det er sygt - og det må der for alvor nu gøres noget ved. Ellers ender det med at vi som gode medlemmer af EU må have lov til at købe bilerne i hvilke lande vi vil - uden danske afgifter - som de fleste andre kan gøre det - og også gør!

 

Københavns biltrafik faldet markant

Det ser ud til at biltrafikken i København er faldet tilbage til 1998-niveau. Det skyldes formentlig en lettere økonomisk afmatning - men også den nye metro. De mange dystre dommedags-forudsigelser fra anti-bil-grupperne har foreløbigt vist sig ikke at holde stik.

 

Parkeringskaos i København

Det bliver værre og værre. Parkeringspladser nedlægges stadig i stribevis. Nu skal der etableres busbaner på Vesterbrogade - som ikke væsentligt vil bedre fremkommeligheden for busserne - men til gengæld genere både de handlende og beboerne i de omkringliggende gader. Der nedlægges nemlig igen et antal parkeringspladser. Det betyder også at det bliver nærmest umuligt for beboerne at parkere - fordi gaderne i forvejen er mere end fyldt op. Kommunen ved det - men negligerer fuldstændigt problemerne. De er hamrende ligeglade med borgerne.

 

Nej til flere P-pladser

Økonomiforvaltningen i Københavns kommune har foreløbigt sagt nej til etableringen af tre underjordiske parkeringsanlæg - herunder et ved Tivoli / Vesterbrogade / Scala. Det skyldes at der i kommuneplanen for 1997 står at der ”ikke må etableres nye P-pladser uden at der nedlægges et tilsvarende antal”. Sikke en helt utrolig fremsynethed der lægges for dagen. Tænk engang - det er de mennesker der styrer vort samfund!

Fakta er imidlertid at der i Københavns kommune i de senere år er nedlagt over 10.000 parkeringspladser - men det har de ansvarlige nok fuldstændigt glemt?  København vil gerne have gæster til det skrantende Tivoli, vore teatre, cafeer, restauranter, museer og andre kulturelle aktiviteter - men parkeringspladser skal der ikke være. Alle kan bare tage bussen. Eller de kan tage de få parkeringspladser som områdets beboere har behov for. Vågn dog op! Vi er altså i år 2003 - ikke i 1903!


Med venlig hilsen
AktiveBilister
Allan Nelsson
 

Og vi venter for resten stadig...

på de bebudede ændringer af hastighedsgrænserne på motorvejene...  

 

Tilmelding til e-mail nyhedsbrev kan ske her.