December 2005      -   Nyhedsbrev fra AktiveBilister...

Meddelelse om dette nyhedsbrev er udsendt på e-mail til registrerede modtagere. Såfremt du har registreret dig - og ikke modtaget mailen, så er forklaringen sikkert at den registrerede adresse er forkert (vi får faktisk nogle mail retur af den grund). Hvis det er tilfældet hos dig, bedes du registrere dig igen.


December 2005

Kære Aktive Bilister,

Velkommen til det seneste nyhedsbrev fra AktiveBilister. Her er nogle kommentarer til bilisternes hverdag:

Københavns kommune går amok med parkeringsafgifter

Jagten på bilisterne i København fortsætter uhæmmet. Fra 1. januar 2006 hæves parkeringsafgifterne og områderne udvides. Officielt er det for at hindre pendlere i  at parkere i byen men det uofficielle formål ar at kradse flere afgifter i kommunekassen - ren pengemaskine. I de ydre brokvarterer er der i dag en 2 timers gratis parkering. Den hindrer effektivt pendlere i at parkere i dagtimerne. Nu indføres betaling - og helt til kl. 22 om aftenen. Der er jo ingen pendlere efter kl. 18 og 2-timers begrænsningen virker jo effektivt - så hvorfor ellers betaling?  

Pengemaskine! Det skaffer ikke flere parkeringspladser. Byens gæster tvinges blot til at betale noget mere for at parkere - der er jo ingen andre reelle alternativer.

Kommunen har systematisk nedlagt tusindvis af P-pladser. Nu lover man i løbet af nogle år at der skal etableres 4000 P-pladser i københavn - men man reklamerer ikke meget med at der samtidig nedlægges pladser i gadeplan. Altså ingen reelle forbedringer undervejs. Tværtimod - det skal nok blive meget værre. Lur mig om ikke de 25 kroner i timen bliver til 50 kroner/time i løbet af de næste par år.

Københavns kommune har i mange år givet dispensation fra bestemmelserne om, at der skal etableres parkeringspladser i forbindelse med nybyggeri. Det er bl.a. medvirkende grund til den katastrofale mangel på pladser i dag. Gadesaneringer, cykelstier, grønne pladser - længere afstande til gadehjørner og så videre har nedbragt antallet af pladser enormt  - samtidig med at antallet af biler har været stærkt stigende. Også gårdsaneringer har tvunget biler fra gårdene ud på de overfyldte gader. Og kommunen har været komplet hamrende ligeglade. Andre byer i verden kan godt finde ud af at etablere underjordiske p-pladser til at opfylde behovene - men ikke København. De vil bare have pengene.

Udover at genere københavnerne, byens gæster og byens erhvervsliv generer man også Frederiksberg kommune der har lempeligere P-regler end København. Det betyder at københavnergæster i et vist omfang vil optage p-pladserne på Frederiksberg til skade for Frederiksberg-borgerne.

Så hermed en "advarsel" til Københavns gæster: Bliv hjemme hvis i vil undgå at skulle drøne rundt i 20-30 min. efter en (måske lovlig) P-plads - for så derefter at få flået foret med ud af tegnebogen. Og hvis du er rigtig "heldig" sidder der også en 510 kroners "billet" i forruden når du kommer tilbage.

Læs mere her om trafik og parkering i København

 

Kraftig øgning i pendling mod København

Morgenavisen Jyllandsposten oplyser at bilparken på 10 år er vokset med 20 pct., og også pendling mellem hjem og arbejdsplads vokser konstant. Især på motorvejene er trafikken ved at bryde sammen. På Køge Bugt Motorvejen er farten næsten halveret på tre år.

Trafikken i Danmark vokser så voldsomt, at den mange steder er ved at gå helt i stå, fordi vejene er fyldt til bristepunktet. Det gælder ikke mindst på motorvejene ind mod København, hvor titusindvis af bilister hver dag sidder fast i kilometerlange bilkøer og spilder kostbar tid.

Ifølge nye tal fra Vejdirektoratet er gennemsnitshastigheden på tre af de store motorveje ind mod hovedstaden på tre år faldet fra 50-60 km/t til omkring 30 km/t. Også uden for København er trafikken på især motorvejene flere steder ved at nå bristepunktet med voksende køer og faldende hastigheder til følge, vurderer flere trafikforskere.

70 pct. flere biler

På 10 år er der kommet 70 pct. flere biler på motorvejene, og selv om der samtidig er kommet flere kilometer motorvej, kan væksten mærkes overalt. Ofte bevæger bilerne sig fremad med 80-90 km/t i stedet for de tilladte 110 eller 130 km/t, fordi bilerne kører helt tæt. I øjeblikket triller der hvert år fire-fem pct. flere biler ud på motorveje, mens trafikken på det øvrige vejnet vokser med en enkelt eller to pct.

Flere pendlere

I Vejdirektoratet erkender afdelingsingeniør Allan Christensen, at det mange steder går meget langsomt:

»På Køge Bugt Motorvejen er farten næsten halveret på tre år, mens hastigheden på Holbækmotorvejen med 30 km/t heller ikke kan blive meget langsommere om morgenen. Den øgede trafik skyldes bl.a., at der kommer flere og flere pendlere, fordi folk flytter længere og længere væk fra deres arbejde,« lyder det fra Allan Christensen.

En anden forklaring er, at danskerne er blevet mere velhavende og derfor på 10 år har fået næsten 20 pct. flere biler, ligesom vi generelt kører meget mere i bil. Vi kører børnene i skole eller til sport, kører på arbejde, i sommerhus eller blot tager på biltur i vores fritid.

Positive nyheder:  Stadigt Færre trafikdræbte.

Meget tyder på at antallet af trafikdrab i år vil blive det hidtil laveste, skriver metroXpress.

320 har indtil nu mistet livet i trafikken i år. Sidste år havde 369 trafikdræbte og det var det laveste antal siden 1947.

Samtidig er antallet af tilskadekomne i år faldet med cirka 1.000 i forhold til sidste år.

- Forhåbentlig kan vi holde os omkring 330 dræbte i år. Det er et meget stort skridt i den rigtige retning. Hvis den positive udvikling fortsætter til næste år, ser vi ud til at have indfriet vores målsætning om at komme ned på 300 trafikdræbte inden 2012, siger formanden for Færdselssikkerhedskommissionen Karsten Nonbo. 

Dette til trods for indførelsen af højere hastighed på motorvejene og de utallige skræmmekampagner forud herfor der varslede død og lemlæstelse i lange baner. Godt nyt - men det kan blive endnu bedre.

Brændstofpriser

Og endelig: Hold stadig godt øje med brændstofafgifterne - der er mange penge at spare. Priskrigene fortsætter nemlig.

Godt nytår til alle bilister. Hold afstand - og kør forsigtigt!  

AktiveBilister / Allan Nelsson

Tilmelding til e-mail nyhedsbrev kan ske her.