Juli 2003      -   Nyhedsbrev fra AktiveBilister...

Dette nyhedsbrev er udsendt på e-mail til registrerede modtagere. Såfremt du har registreret dig - og ikke modtaget mailen, så er forklaringen sikkert at den registrerede adresse er forkert (vi får faktisk nogle mail retur af den grund). Hvis det er tilfældet hos dig, bedes du registrere dig igen.


Juli 2003

Kære Aktive Bilister,

Velkommen til det seneste nyhedsbrev fra AktiveBilister. Her er nogle kommentarer til bilisternes hverdag:

 

Agurketid hos trafikeksperterne

De såkaldte trafikeksperter - udnytter mediernes agurketid med deres sædvanlige bedrevidende og udokumenterede udtalelser. Ved udgangen af marts i år havde 465 trafikanter desværre mistet livet i løbet af de seneste fire kvartaler - en stigning på 56 dræbte i forhold til de foregående fire kvartaler.

Det skyldes simpelthen - ifølge Trafikøkonom Uffe Jacobsen - det faktum, at politikerne har besluttet at hæve fartgrænserne til 130 km/t på visse motorvejsstrækninger - fra næste år altså. Hvor i alverden har han den viden fra? Det kunne vi godt tænke os at vide. Vi mener dog at det igen blot er et forsøg på at sabotere de politiske beslutninger for at få gennemført sine egne ønsker med baggrund i udokumenterede påstande.

Rådet for Større Færdselssikkerhed har mobilos på hjernen

Også René la Cour Sell - direktør for Rådet for Større Færdselssikkerhed - har for vane at fare frem i medierne med ugennemtænkte og udokumenterede påstande. Det sker faktisk ret jævnligt. Et godt eksempel var sagen om de håndbårne mobiltelefoner - der virkeligt ”var til fare for trafiksikkerheden”. Det førte som bekendt til forbudet med håndholdte telefoner - hvorimod håndfri telefoner fortsat kunne anvendes sikkert.  Enhver normalt tænkende bilist var naturligvis godt klar over at påstanden var grebet ud af luften. AktiveBilister havde da også flere artikler herom.

Nu har det svenske vejdirektorat lavet nogle simulatorforsøg der viser at der overhovedet ikke er forskel på om der anvendes håndfri eller ej. Det er - ifølge forsøget - ligegyldigt. Det der distraherer, er selve samtalen - ikke måden hvorpå den føres - siger altså svenskerne. Det er i øvrigt ikke forbudt at tale i håndholdt mobiltelefon i Sverige.

Og igen spørger vi: Hvis der skal være nogen fornuft i et ”mobilforbud” på den baggrund - så skal det altså også være forbudt at føre samtale med passagerer i bilen under kørslen - måske især med dem på bagsædet. Det distraherer formentlig mindst ligeså meget som at tale i telefon. For ikke at tale om alle de utallige andre distraktioner man som bilist udsættes for - eksempelvis rygning, musik og chokerende nyheder fra radioavisen!

I øvrigt er det vist aldrig dokumenteret at alvorlige ulykker skyldes mobilsamtaler - ligesom det heller ikke er dokumenteret at et stigende ulykkestal - mest fra sidste år - skyldes en politisk beslutning om højere hastighed på visse motorveje fra næste år. Rent idioti - grebet ud af luften. 

Og de bliver ved. Senest i BT onsdag. René la Cour Sell fra Rådet for Større Færdselssikkerhed vil til efteråret starte en 15-års kampagne mod mobiltelefoni og bilkørsel. En undersøgelse foretaget i Sverige viser at bilisterne tilsyneladende har mindst ligeså travlt som danskerne med at foretage sig forskellige ting under kørslen. Det rækker lige fra mobiltelefoni (som ikke er forbudt i Sverige) til dyrkning af sex (35% af besvarelserne!) og meget andet under kørslen. Alligevel sker der færre ulykker i Sverige end i Danmark. Statistik kan jo bruges som man ønsker. Man kan eksempelvis udlede, at svenskere åbenbart er bedre til både at tale i mobiltelefon og til at dyrke sex under kørsel end danskere!

Dødsulykker skyldes kopholdere i bilerne  

Peter Clausen - årbogsredaktør for Bilmagasinet - mener i øvrigt at bilfabrikanterne har et vist medansvar for dødsulykkerne fordi de ”propper flere og flere kopholdere ind i bilerne”. Helt ærligt: Hvor er vi efterhånden henne og hvor er seriøsiteten i sådanne stupide udtalelser?

Politiet ud på vejene i stedet for at sidde i foto-varebilerne

Dagbladet BT oplyser fredag at de alvorlige ulykker på motorvejene i Frankrig er stærkt reduceret efter at der er kommet mere politi på vejene. I Danmark er FDM langsomt ved at vågne op og skriver i det seneste nummer af medlemsbladet ”Motor”, at det endelig er bevist, at de automatiske fotoautomater placeret i varevogne ikke har medført faldende ulykkestal. Dette selvom fortalerne for kontrollen har ledt med lup, lys og lygter efter blot mikroskopiske forbedringer i trafiksikkerheden. FDM anbefaler derfor at varevognene sættes i garagen og at politibetjentene sættes til at arbejde aktivt for en bedre trafiksikkerhed. AktiveBilister er som bekendt helt enige.

Send "trafikeksperterne" ud i den virkelige verden

Vi kan tilføje at alle de bedrevidende ”trafikeksperter” (hvem sagde ”smagsdommere”?) burde holde op med at udstille deres udokumenterede private påstande som om at det skulle være fakta. Og hverken mobiltelefonforbud eller lavere hastighedsgrænser hjælper på en så ulykkelig sag som det seneste tilfælde af unges fuldstændigt hensynsløse dødskørsel, hvorved en uforskyldt familiefar blev dræbt.         

AktiveBilister mener at det nu er på tide at få undersøgt de virkelige årsager til de alvorlige ulykker der ulykkeligvis sker på vore veje.  Altså en ”havarikommission” der virkeligt kan sætte tal på de egentlige årsager. Det vil vi fra AktiveBilister kraftigt anbefale. Og så blot lige for god ordens skyld: Det vil nok ikke være nogen god idé at sætte hverken René la Cour Sell, Uffe Jacobsen - eller for den sags skyld Margrete Auken ind i en sådan kommission!

God sommerferie - og kør så lige forsigtigt og hensynsfuldt!

AktiveBilister / Allan Nelsson

Tilmelding til e-mail nyhedsbrev kan ske her.