September 2003      -   Nyhedsbrev fra AktiveBilister...

Dette nyhedsbrev er udsendt på e-mail til registrerede modtagere. Såfremt du har registreret dig - og ikke modtaget mailen, så er forklaringen sikkert at den registrerede adresse er forkert (vi får faktisk nogle mail retur af den grund). Hvis det er tilfældet hos dig, bedes du registrere dig igen.


September 2003

Kære Aktive Bilister,

Velkommen til det seneste nyhedsbrev fra AktiveBilister. Her er nogle kommentarer til bilisternes hverdag:

Tåbelige trafik-happenings i København

Under påskud af en ”miljø-trafikuge” skal mange borgere og virksomheder nu igen chikaneres af idiotiske happenings. Dels er der en hovedløs ”bilfri dag” - søndag den 21. september fra kl. 7 - 24 og som gælder i den indre by i København. Det uofficielle formål er at genere de mennesker der bor i bydelen og som har en bil eller andre bilister som har et ærinde i byen.

I andre dele af byen - på Vesterbro - nedlægges de normalt fuldt besatte parkeringspladser i hele gader - og erstattes af midlertidige cykelstier og ”græsarealer”. Det betyder at gadernes beboere ikke kan parkere nær deres hjem. Der er simpelthen ikke andre alternative parkeringspladser. Det er en grov hån mod borgerne og det værste er næsten at kommunen er hamrende ligeglad med disse borgere.

Gasværksvej ryddet for beboernes biler - ikke engang
aflæsning er tilladt i gaden

"Opfinderne" af dette slogan har fuldstændigt mistet realitetssansen. Trafik er jo andet end biler - f.eks. fodgændere og cyklister. Og en by uden trafik er også en by uden miljø - ja - uden noget overhovedet. 

Københavns Mafia mod Biltrafik har endvidere etableret et idiotisk såkaldt ”bil-afvænningskursus” så borgere kan lære ikke at bruge bilen. Igen et sindssygt indslag. Det var vel i grunden mere relevant at arrangere et cykelkursus, så de utallige cyklister som ikke kender hverken færdselsregler, almindelig trafikkultur eller moral kunne lære at begå sig i trafikken. Og helst uden at cykle på fortove, i fodgængerfelter, mod færdselsretningen, over for rødt lys, uden lys om aftenen - og uden at give tegn. Derved kunne man måske også nedbringe antallet af ulykker.

Og måske skulle man også arrangere et kursus for Københavns Trafikmafia, hvor de kunne lære at tage hensyn til andre mennesker og deres behov. Og man kunne i det mindste forsøge at overbevise dem om, at vi faktisk er i år 2003; at bilen er kommet for at blive og at den i øvrigt er et nødvendigt transportmiddel for mange mennesker i et dynamisk samfund.

Miljøtrafikugen er - desværre - grundlæggende en iscenesat magtdemonstration fra den venstreorienterede trafikmafia der dirigerer og dominerer Københavns trafikpolitik. Af en eller anden grund synes disse mennesker at foretrække at holde grillfester midt på kørebanerne frem for de nye grønne gårdmiljøer - der næsten ikke anvendes. En miljøtrafikuge hvor alle kunne deltage - uden det overordnede formål at genere visse borgere - ville have været mere passende.

EuroPark - forretning kommer før moral.

Europark - dette mærkelige private parkeringsselskab - har tilsyneladende en slatten moral - hvis nogen overhovedet. Kritikken hagler ned over dem og her er en lille historie fra det virkelige liv: Undertegnede hoppede en fredag ved 17-tiden ind i en Føtex butik í Kalundborg for at gøre et par hurtige indkøb. Jeg parkerede umiddelbart udenfor butikken på Føtex P-plads, men var ikke opmærksom på, at der var 2-timers tidsbegrænset parkering og derfor krav om at sætte P-skiven.

Da jeg kom ud efter 13 minutter sad der en 510-kroners hilsen fra Europark med besked om, at bilen havde været observeret i 10 minutter fra kl. 17:05 - præcis mit ankomst tidspunkt. Det var jo lidt mærkeligt - og jeg besluttede mig for at flytte bilen og kigge lidt på hvad der ellers skete på pladsen.

Til min overraskelse så jeg at den anonymt udseende parkeringskontrollør sad godt parkeret på én af Føtex udendørs cafestole og holdt godt øje med de biler der kom ind på pladsen og parkerede - og om de huskede at sætte P-skiven. Dem der glemte det (som jeg) fik lige en hilsen. Manden så faktisk at jeg kom og parkerede. Han sad ikke mange meter fra min bil - og noterede alligevel at p-skiven stod til kl. 1:30. Rent bondefangeri!

Europark var længe om at reagere på min henvendelse - men det var Føtex til gengæld ikke. Føtex har efter sigende haft en ”fornuftig snak” med Europark - og klarer ”regningen”. God kundeservice fra Føtex - og minuskarakter til Europark!

Se i øvrigt billedeksempler herunder på en rigtig dårlig Europark skiltning - nærmest på offentlig vej ved Københavns havn. Også her grænser det til bondefangeri. Europarks skilte er ofte anbragt - og skrevet med så små tekststørrelser, at man bevidst sigter mod at folk overser dem. Der er jo penge i skidtet.


Bemærk det gule skilt bag den sorte bil til venstre. Det er et Europark skilt for enden af Nyhavn i København...

Fra at køre på en offentlig vej i Nyhavn - ender man pludselig og uforvarende på en privat Europark plads - med risiko for at få en 510 kroners billet i forruden. Skiltet er så lille og så lavt anbragt, at det let overses. Og det er ikke tilfældigt. Hvis en større varevogn parkerer i stedet for den sorte bil, dækkes skiltet helt.


Sådan ser det ud når man har passeret skiltet...

 

 

Pludselig befinder man sig uforvarende på forbudt område - og Europark indkasserer!

Bilsalget rasler ned

Man kan fortsat notere et faldende salg af nye biler. I august solgtes således ca. 19 procent færre personbiler end i samme periode sidste år. Også antallet af varevogne kan notere en tilbagegang.

Nye signalregler ved kørsel på motorvej

Husk at give tegn ved ethvert vognbaneskift på motorvejen - det gælder både når man skal ud og ind. Ved uventede stop på motorvejen skal man anvende katastrofeblinket for at advare bagfra kommende. Sådan har man gjort i andre lande i mange år - og nu er det altså (endelig) blevet lov i Danmark. Der er ingen tvivl om at det forbedrer trafiksikkerheden. Og det tager trykket af irritationen over at ”en eller anden idiot” uventet trækker ind foran en selv - måske med kort afstand - når man lige bliver forvarslet med blink. Flere og flere bliver heldigvis bedre til at huske tegngivningen - men det kniber desværre stadig for alt mange (dårlige!) bilister.

De nye signalregler er som bekendt trådt i kraft den 1. september 2003.

Hold øje med værkstedspriserne

Efter at flere bilimportører har nedsat reservedelspriser bl.a. på sliddele og også reklamerer kraftigt herfor, skal man checke værkstedsregningerne. Undertegnede har desværre erfaring for, at store autoriserede værksteder - trods billigere dele (f.eks. olie- og brændstoffiltre m.m) totalt set nu skriver en dyrere serviceregning for det samme arbejde end tidligere. I dette tilfælde en autoriseret Skoda forhandler. Man har blot hævet timelønninger og andre gebyrer. Det gælder forhåbentlig ikke alle værksteder - men check alligevel.      

AktiveBilister / Allan Nelsson

Tilmelding til e-mail nyhedsbrev kan ske her.