December 2007      -   Nyhedsbrev fra AktiveBilister...

Meddelelse om dette nyhedsbrev er udsendt på e-mail til registrerede modtagere. Såfremt du har registreret dig - og ikke modtaget mailen, så er forklaringen sikkert at den registrerede adresse er forkert (vi får faktisk nogle mail retur af den grund). Hvis det er tilfældet hos dig, bedes du registrere dig igen.


December 2007

Kære Aktive Bilister,

Velkommen til det seneste nyhedsbrev fra AktiveBilister. Her er nogle kommentarer til bilisternes hverdag:

5 øre mere i befordringsfradrag!

Hurra - nu er der er rigtig grund til at feste. Skatterådet har vedtaget at forhøje befordringsfradraget med fem øre pr. kilometer. Fem øre!!??  Det er ganske enkelt en hån mod bilisterne!

Det betyder, at man fremover får 1,83 kroner pr. kilometer, hvis man kører mellem 24 og 100 kilometer til og fra arbejde, mens man får 92 øre pr. kilometer for kilometerne ud over de 100. Forhøjelsen sker angiveligt på grund af de høje benzinpriser. De seneste fem år er befordringsfradraget blot steget 13 procent, mens prisen for en liter 95 oktan blyfri benzin i samme periode er steget med 30 procent. Dertil kommer de øvrige omkostninger som forsikringer og vedligeholdelse af bilen som også er steget.

De fem øre rækker hverken her eller der. Det havde egentlig været bedre at lade være med at hæve fradraget i stedet for at gøre nar af folk!

Kære Skatteråd: Det er altså en ommer!

Flere grimme "arbejdsafgifter" truer i horisonten - bilisterne flås

Skiftende regeringer har i årevis puklet på folk for at få dem til at køre længere til arbejde, hvilket rigtig mange mennesker så gør. Og nu truer nye grimme "arbejdsafgifter". Dansk industri plæderer for betaling for kørsel på motorveje, motorveje der i forvejen er betalt rigtig mange gange. Sød musik i ørerne for visse politikere, der nu ser en mulighed for at flå bilisterne for yderligere afgifter. I hovedstadsområdet pønser Københavns Kommune på at få indført bompenge for kørsel ud og ind ad byen.

Nå ja, og så kan man vel også forvente øgede afgifter - f.eks. på brændstoffet eller "roadpricing" i miljøets hellige navn med en undskyldning om at vi skal nedbringe vort CO2 udslip - sådan at f.eks. AP Møllers flåde - der tæller med i Danmarks beregnede CO2 udslip - fortsat kan sejle i liniefart i Stillehavet og det Indiske ocean. Så må vi naturligvis lade bilen stå og cykle på arbejde.

Og så skal vi da lige tilføje, at priserne på diesel og benzin kan ende med at blive fordoblet - og at onde tunger taler om at fjerne befordringsfradraget. Og så er det lige ved at mange af os der har rigtig langt til arbejde skal overveje om det efterhånden overhovedet kan betale sig at gå på arbejde??

Hvor bliver vejene af? Bilisterne betaler altså 50 milliarder om året!

Danmark er et af verdens dyreste lande at være bilist i. Vejenes kapacitet og kvalitet lever desværre ikke op til de krav man med rimelighed kunne forvente i en velfærdsstat som Danmark. Udbygning og vedligeholdelse har været syltet i alt for mange år. Med mange års forsinkelser lappes der nu lidt på små-udvidelser af Køge Bugt motorvejen, men der er generelt afsat alt for få midler til udbygning af infrastrukturen - herunder jernbanerne.

Bilisterne betaler 50 milliarder om året - og det må altså være nok! Og se så at komme i gang.

Skal bilisterne kaste med brosten?

Parkeringen i storbyerne - ikke mindst i København har udviklet sig til en veritabel pengemaskine. Ikke alene skovler man penge ind på betaling - men også på "parkeringsbøder". Nidkære P-vagter er udstyret med målebånd så man kan sikre sig at der nu kun er 9.80 meter til gadehjørnet - og ikke 10.0 meter. Og det koster. Parkeringsbetalingen i København skulle bl.a. sikre, at der var plads til borgernes biler, men er der blevet mere plads? Svaret er NEJ. Afgifterne har ikke andet formål end at øge skatteindtjeningen.

Med de voldsomme skatter og afgifter man betaler som bilist og som skatteborger - følger der også en forpligtigelse til at etablere en ordentlig infrastruktur - herunder parkeringspladser i tilstrækkeligt omfang. I Københavns Kommune er man - udover afgifterne - hamrende ligeglade. Den ansvarlige borgmester - Klaus Bondam - er en arrogant skuespiller der åbenbart er mere interesseret i egne behov end borgernes. 

Måske skulle blisterne blot begynde at kaste med brosten og brænde bydele af for at få parkeringspladser? Noget tyder på at det kan betale sig.

AktiveBilister ønsker en glædelig jul og et godt nytår til alle. Og kør forsigtigt!

Allan Nelsson

Tilmelding til e-mail nyhedsbrev kan ske her.